3 Redenen Waarom je als Advocaat Niet Moet Schrijven Over Juridische Actualiteit

Door Jan-Hein Strop

Als journalist – 15 jaar geweest – was ik vaak op zoek naar nieuws. Soms had ik een primeur, wat altijd een enorme kick gaf.

Het is vreemd uit mijn mond te horen, maar sinds ik mij volledig op marketing voor de advocatuur heb gestort, maal ik niet meer om nieuws. Sterker nog, ik adviseer advocaten om weg te blijven van de actualiteit.

Onzin, denk je nu misschien. Je volgt nu eenmaal beroepshalve relevante ontwikkelingen op jouw rechtsgebied, en die vormen een gemakkelijke aanleiding om te schrijven. Je pakt er een uitspraak bij en schrijft even snel een blogje: casus beschrijven, conclusie en klaar. Ik begrijp dat je het zo doet.

Maar geloof me: een van de grootste misverstanden in de advocatuur is het idee dat een blog moet gaan over juridische actualiteiten.

Ik denk dat je je drukbezette tijd veel effectiever kan besteden.

Waarom? En wat zou je dan wel moeten doen?

#1 Nieuws is meestal niet relevant

In ken weinig niet-juristen die belangstelling hebben voor juridische ontwikkelingen. Natuurlijk willen ondernemers nu weten wat de AVG betekent voor hun privacybeleid. De nieuwe wetgeving heeft op dit moment impact en is daarom relevant.

Maar het gros van de actualiteiten zijn op het moment van publiceren oninteressant voor de lezer. Mij kan het weinig schelen dat de Hoge Raad de aansprakelijkheidslimiet voor personenvervoer over binnenwateren heeft doorbroken. Of dat de Staatsraad Advocaat-Generaal Widdershoven zich in een conclusie uitgesproken heeft over de vraag of een waarschuwing een besluit is in de zin van de Algemene wet bestuursrecht.

Probleem hiervan is dat niet de impact van het nieuws op de doelgroep voorop staat, maar het nieuws zelf.

Neem dit bericht dat ik nog wel eens behandel tijdens mijn blogtraining:

Helaas begint het artikel met een hele lange zin die lastig te begrijpen is. Terwijl dit op zich een interessante uitspraak is, die voor veel bedrijven gevolgen heeft.

Maar wat zij die gevolgen? Wat is nu de impact van deze uitspraak op detacheerders en zzp’ers? Wat moeten detacheerders nu doen om dreigend verlies van omzet tegen te gaan? En wat kunnen zzp’ers doen als ze door het uitzendbureau worden teruggefloten?

Als je dát opschrijft, maak je juridisch nieuws wél toegankelijk en relevant voor potentiële klanten. Want niet de actualiteit staat dan voorop, maar de impact ervan. En dan niet aan het slot van het artikel als iedereen al is afgehaakt, maar bij de start.

Bijvoorbeeld zo:

“Gedetacheerde arbeidskrachten gaan nog wel eens als zzp’er werken bij het bedrijf dat inleent. Kan een detacheerder de door hem uitgeleende arbeidskracht aan een relatiebeding en/of concurrentiebeding houden? En wat kan je doen om verlies van omzet te voorkomen?”

Met andere woorden: de juridische actualiteit vormt wel degelijk een interessante bron voor effectieve content marketing mits je het op de juiste wijze “vertaalt” voor jouw (beoogde) klanten en je je realiseert dat actueel zijn geen doel op zich is.

#2 Nieuws is maar even actueel

Het kan leuk zijn om er als eerste bij te zijn –  ik kan het weten ;-). Maar een fundamenteel probleem van nieuws is dat het maar even nieuws is. Een week later doet het alweer gedateerd aan. Wie heeft er nog zin in de krant van gisteren?

Maar je artikel hoeft een maand later helemaal nog niet gedateerd te zijn, hoewel je met met het predicaat nieuws bij de lezer wel die suggestie kan wekken; zonde want veel actualiteiten blijven nog lang relevant en zouden om die reden een andere verpakking verdienen.

#3 Je kunt je tijd beter besteden aan evergreens

Als nieuws niet leidend zou moeten zijn, wat dan wel?

Ik zou zeggen: de issues van je doelgroep.

Mooie daarvan is dat het vaak terugkerende issues zijn. Voor jou lijkt dat misschien niet bijzonder interessant om over te schrijven, maar daar denken je klanten anders over. Die worden vaak voor het eerst geconfronteerd met een juridisch probleem – bijvoorbeeld een bezwaar tegen een overheidsbesluit of een conflict met een medeaandeelhouder – en beginnen daarom bij kennisniveau nul.

Dus stel je nu voor dat je een conflict hebt met een aandeelhouder en je wilt beter je je juridische positie begrijpen, waar heb je dan meer aan: een blog over een recente uitspraak van de Ondernemingskamer of een overzichtsartikel dat je wegwijs maakt in mogelijke oplossingen?

Ik zet mijn geld in op het laatste.

Google maar eens “aandeelhoudersgeschillen” en kijk wat bovenaan verschijnt:

Dit is een uitgebreid artikel over geschillen en de procedures die daarop volgen, opgeschreven vanuit klantperspectief.

Toegegeven: dit kost een hoop meer tijd om te maken dat een stukje over een uitspraak. Maar daar krijgt deze auteur wel wat voor terug: een constante stroom verkeer uit Google, op een commercieel interessant zoekwoord.

Is dit artikel actueel? Vast wel in de zin dat de stand van zaken in de jurisprudentie is meegenomen. Maar afgezien daarvan is het vooral een diepgravend startpunt dat lange tijd zijn zeggingskracht zal behouden.

Dat noemen we ook wel een evergreen.

Mijn advies: laat het nieuws even zitten en leg je toe op het schrijven van meer evergreens. Juist omdat iedereen zich blind staart op de actualiteit is er ruimte voor dit soort content. En het scoort veel beter bij de lezer.

➤ Leer ook schrijvend leuke zaken en interessante klanten aan te trekken. Volg de Workshop Succesvol Juridisch Bloggen & Scoren in Google (4PO). Leer doelgroepgericht schrijven, de juiste zoekwoorden kiezen en ontvang concrete aanbevelingen ter verbetering van je blogs.

Jan-Hein Strop

Over de auteur

Ik ben oprichter van LegalDutch, een vernieuwend marketingplatform voor advocaten. Met mijn ervaring als journalist (ex-FD) en juridische achtergrond help ik advocaten nieuwe klanten te bereiken met content marketing: effectief geschreven blogs die de doelgroep raken en scoren in Google. Ik geef workshops, breng advocaten in het nieuws en denk mee bij contentcreatie. Email: janhein@legaldutch.nl.