Deze 5 Advocatenkantoren Snappen écht wat Content Marketing is

Door Jan-Hein Strop
succesvolle content marketing advocatuur

Welk advocatenkantoor heeft geen blog tegenwoordig?

Probleem is echter dat steeds meer artikelen over recente jurisprudentie of wetgeving vragen om dezelfde hoeveelheid schaarse aandacht van lezers.

Wat betekent dat?

Heel simpel: dat content marketing iedere dag competitiever wordt; dat het steeds moeilijker wordt op te vallen in het grote aanbod.

Maar het kan wel, en je hebt er geen groot marketingbudget voor nodig. Je moet slim zijn: wie zich werkelijk verdiept in de problemen van zijn doelgroep, maakt content die boven de middelmaat uitstijgt, en een doorlopende stroom nieuwe zaken oplevert.

Exclusieve Bonus: Download hier het Complete Legal Blog Stappenplan. Laat je praktijk groeien met leuke zaken en interessante klanten in 12 heldere stappen

Natuurlijk, kwaliteit vergt een grotere investering dan lukraak bloggen zonder plan. Maar het rendement liegt niet.

Hieronder vind je vijf voorbeelden van succesvolle legal content marketing. En wat je daarvan kan leren.

#1 101vvevragen

Van: Advocaten van Van Riet

Deze website is volledig gericht op VVE-kwesties. De advocaat hierachter besloot tot een voor de advocatuur contraire strategie: hij laat zich voor zijn contentproductie leiden door vragen van bezoekers, niet door de juridische actualiteit. Die vragen beantwoordt hij indien mogelijk kort en bondig, maar waar nodig uitgebreid met beknopte verwijzingen naar rechtspraak en wetgeving. Juist door met vragen van bezoekers te starten is de content super relevant. Bovendien krijgt de website autoriteit in de ogen van Google door consequent te schrijven over woorden die binnen de VVE-context relevant zijn.

Ook sterk is het ogenschijnlijk weinig commerciële karakter van de website, die volgens de auteur bedoeld  is “ter educatie” en als “naslagwerk”. Je vindt onderaan artikelen ook geen standaard call to action zoals: “Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder etc….” Niet opdringerig zijn, werkt verreweg het beste.

Maar vergis je niet: dit is content marketing in optima forma. Don’t tell the world you’re a rock star, show you are one.

#2 WWZproof

Van: Lexence

content marketing tools

Net als 101vvevragen is dit een apart kanaal, dat een inhoudelijk sterke focus heeft, in dit geval de Wet Werk en Zekerheid (2015). Die wet heeft zoveel impact en levert zo veel werk op, dat Lexence investeerde in een mooie website die naast een grote hoeveelheid artikelen ook handige tools biedt, bijvoorbeeld voor het berekenen van de transitievergoeding. Zulke klantgerichte content is nog steeds een uitzondering in de advocatuur.

#3 Media Report

Van: Kennedy van der Laan

media report

Kennedy van der Laan heeft een reputatie hoog te houden als het gaat om content marketing. Ook in geval van Kennedy ben ik meer onder de indruk van de aparte contentkanalen dan van het blog van de kantoorsite zelf. Zo is Media Report uitgegroeid tot een gezaghebbende publicatie op het gebied van mediarecht, die door de juristen in het Hilversumse Mediapark en de Amsterdamse krantenwereld gretig wordt gelezen. Advocaat Jens van den Brink en collega’s, die daar veelvuldig publiceren, beleven daar ongetwijfeld veel plezier aan.

Zoiets kost tijd en moeite want autoriteit bouw je niet zomaar op. Maar een positie als deze verlies je ook niet zomaar. Dit is een langetermijn spelletje.

#4 Blog van Schets Advocatuur

Van: Schets Advocatuur

Om met content marketing succesvol te zijn als advocaat hoef je niet te beschikken over het budget van Lexence, een groot kantoor aan de Amsterdamse Zuidas, of Kennedy van der Laan. Dat is nu het leuke: ook eenpitters kunnen binnen hun niche veel nieuwe klanten aantrekken met doelgroepgerichte content. Een mooi voorbeeld hiervan is Schets Advocatuur dat in Google hoog rankt op zoekwoorden als “activa passiva transactie” en “vrijwaring bij bedrijfsovername”.

Hier zou je grote clubs verwachten die de power hebben zulke waardevolle zoekwoorden te domineren. Maar nee hoor, Enno Schets staat fier bovenaan met een blog dat hij helemaal zelf volgeschreven heeft met diepgravende, deels in de ik-vorm geschreven artikelen, die pragmatische handvatten bieden voor vragen rond overnames.

Dit is precies hetgeen ik advocaten altijd voorhoud tijdens mijn blogtraining: kies je niche en maak de beste content die er is in de markt. Dan komt die toppositie in Google (en klant) vanzelf.

#5 LXA Term Sheet Generator

Van: LXA Advocaten

term sheet generator

Tools ten behoeve van marketing zijn niets nieuws. Maar in de advocatuur nog wel, hoewel de potentie ervan groot is. Met tools kun je potentiële klanten de eerste stap laten zetten in de richting van het oplossen van hun probleem – of dat nu een arbeidscontract is of een mogelijk datalek. Door iets weg te geven kun je bovendien iets terugvragen, zoals een e-mailadres. Daarmee kun je bouwen aan een nieuwe relatie.

Voor LXA ontwikkelde LegalDutch daarom een Term Sheet Generator, voor investeringen in startups. Ondernemers en investeerders zijn in staat kosteloos een term sheet te maken, die als basis kan dienen voor verdere onderhandeling. Gebruik van de tool leidt in een aantal gevallen tot het verzoek om meer maatwerk. En betrokkenheid bij de deal.

Wat is de overeenkomst tussen al deze voorbeelden?

Legal content marketing 1.0 was “kennis delen”, ongeacht de relevantie ervan voor de klant.

Maar zoals ik al betoogde is alleen kennis delen niet meer van deze tijd. Dat doet iedereen al. Moderne, effectieve content marketing begint bij de (informatie-) behoefte van de klant, en het liefst inhoudelijk zo gefocused mogelijk. Dat drie van deze vijf voorbeelden aparte thematische kanalen zijn, is geen toeval.

Mijn advies: kies niet voor kwantiteit zonder doel maar voor kwaliteit. Je kunt beter 10 diepgravende / verbazingwekkende / creatieve /  eigenzinnige blogs creëren die daadwerkelijk een probleem van je doelgroep oplossen, dan 100 blogs over uiteenlopende jurisprudentie. Dat kost ongeveer evenveel tijd, maar wedden dat die 10 veel beter presteren?

Meer leuke klanten met content marketing? Volg de Workshop Succesvol Bloggen & Scoren in Google (4PO). Leer doelgroepgericht schrijven, de juiste zoekwoorden kiezen en ontvang concrete aanbevelingen voor verbetering van de website. Mail: janhein@legaldutch.nl.

Jan-Hein Strop

Over de auteur

Ik ben oprichter van LegalDutch, een vernieuwend marketingplatform voor advocaten. Met mijn ervaring als journalist (ex-FD) en juridische achtergrond help ik advocaten nieuwe klanten te bereiken met content marketing: effectief geschreven blogs die de doelgroep raken en scoren in Google. Ik geef workshops, breng advocaten in het nieuws en denk mee bij contentcreatie. Email: janhein@legaldutch.nl.