7 Tips Voor Advocaten om van je Blog een Succes te Maken

Door Jan-Hein Strop

Met groot enthousiasme begin je als kantoor aan een nieuw marketingavontuur.

In het menu van de website komt er een item bij: “Nieuws”. Daar gaan jullie artikelen plaatsen over actualiteiten binnen je rechtsgebied — minimaal eens per maand. Geestdriftig schrijf je een eerste blog over een recente uitspraak die op Linkedin 12 keer wordt gedeeld. Ruim 1200 views op je update — dat ziet er goed uit.

De maand erna schrijf je een tweede blog. Maar de maand erna komt de klad erin. Reden: te druk. Er stromen zaken binnen van bestaande klanten, die alle aandacht opeisen. Na verloop van tijd, vraag je je af waarom je veel tijd in schrijven zou stoppen — een twijfel die collega’s ook hebben na het uitblijven van merkbaar succes.

Ik zweer je: je bent niet de enige.

Het is nu eenmaal niet eenvoudig om consequent en succesvol te bloggen. Je bent er niet voor opgeleid, het is (als het goed is) een andere stijl van schrijven dan je gewend bent en nogmaals: je hebt het druk. Maar met de juiste aanpak is het een geweldig middel je praktijk te verrijken.

In de vijf jaar dat ik me met juridisch bloggen bezig houd, heb ik een aantal cruciale lessen geleerd die ik graag met je wil delen om van je blog een succes te maken.

#1 Kies voor kwaliteit boven kwantiteit

Vaak krijg ik de vraag: hoe vaak moet ik nu bloggen? Dat is nog best lastig te beantwoorden, omdat het nogal afhangt van wat je maakt en hoe goed je bent in het verspreiden van je content.

Als je bijvoorbeeld:

dan moet je heel veel schrijven om zichtbaar te worden.

Als je erin slaagt diepgravende maar toegankelijke artikelen te maken die echt helpen bij het oplossen van problemen van je klanten, dan kun je aan zes goed vindbare stukken per jaar, ongelooflijk veel plezier beleven.

Sleutelwoorden zijn consistentie, regelmaat en kwaliteit. Een lage frequentie kan best mits je maar raak schiet binnen je doelgroep. En volhoudt. Dit klinkt misschien voordehandliggend maar er zijn weinig advocaten die dit goed doen.

Creëer daarom een schema met deadlines en houd je zelf eraan. Zet de tijd die je nodig hebt voor schijven in je agenda.

[Lees: Zo verslaan de kleintjes de groten….]

#2 Meet en deel je succes

Er zijn weinig dingen zo stimulerend als succes. Daarom begrijp ik niet goed waarom er binnen veel kantoren weinig aandacht is voor het meten daarvan. Vaak houdt niemand bij welke artikelen veel bezoekers krijgen en welke artikelen leiden tot conversie, zoals dat heet in marketingtermen.

Als je niet vraagt aan iedere nieuwe klant hoe die binnenkomt en dat registreert, dan krijg je daar natuurlijk geen zicht op.

Stap 1 is het installeren en beschikbaar maken van Google Analytics. Weet je niet hoe dat moet? Hier vind je er meer over. In Analytics kun je bijvoorbeeld zien hoe lang je artikelen gelezen worden  — een van de belangrijkste indicatoren voor succes.

analytics

Stap 2 is het delen van succes. Maak maandelijkse rapportages of vertel zo nu en dan welke stukken het goed doen, welke mooie nieuwe klanten via content marketing zijn binnengekomen.

Wedden dat het helpt?

#3 Train jezelf en je medewerkers

Bloggen kun je leren. Er zijn een aantal technieken voorhanden waarmee je je blog van stoffig leerstuk kan omtoveren tot klantmagneet. In mijn blogtraining laat ik advocaten zien hoe ze in het juridische nieuws voor de klant relevante issues kunnen herkennen; hoe ze intiem met hun doelgroep kunnen communiceren door die doelgroep op de voorgrond te zetten.

En ik leer ze (journalistieke) schrijftechnieken in te zetten om ingewikkelde onderwerpen toegankelijk te maken voor leken. Met enige oefening kun je grote stappen vooruit zetten en je al snel onderscheiden van de kudde die nog altijd denkt indruk te maken door het citeren van wetsartikelen.

Dan nu een klein geheim.

Goede juridische content laat zien waarom en wanneer iemand juridisch advies nodig heeft. Bloggen is daarmee een uitstekende oefening in klantgericht denken. Deze vaardigheid is niet alleen van belang voor effectief bloggen, maar is ook onontbeerlijk voor moderne advisering, gebaseerd op begrip van issues (en business) van klanten. Vaak hoor ik dat meer klantgericht bloggen advocaten in staat stelt meer to the point te adviseren in een taal die de cliënt begrijpt.

#4 Maak een contentplan

Regelmatig gaat het zo: het is vrijdagmiddag en er moet nog een stukje komen. Maar je weet niet waarover. Dan pak je er een uitspraak bij van de rechtbank Midden-Nederland, waar wel een interessant aspect aan zat. Je beschrijft uitgebreid de casus, en komt dan aan het slot tot de conclusie dat het maar weer eens blijkt dat […].

Dat is zacht gezegd niet effectief. Inspirerend evenmin. Productie van artikelen gaat veel soepeler als je een contentplan hebt dat op je expertise en doelgroep is toegesneden. Voordeel is dat je ruim van te voren weet wat je gaat maken, voor wie en waarom. En dat je niet alleen gebonden bent aan actualiteiten, die lang niet altijd interessant zijn voor je doelgroep.

Ga eens sparren over thema’s met collega’s of met een content marketeer die verstand heeft van juridische onderwerpen.

#5 Kies voor een campagne-aanpak

Helemaal mooi is als je contentplan het karakter van een campagne heeft.

Stel dat er een wetswijziging op komst is die een grote impact heeft op jouw klanten. Dan is dat een mooie aanleiding om binnen een zekere periode een artikelenreeks te maken, waarmee je dit onderwerp claimt. Zo bouw je autoriteit op met een campagne-aanpak rond een thema dat actueel is — zoveel beter dan lukraak maar wat doen.

Aan zo’n campagne kun je ook seminars verbinden. Met je content versterk je je seminar en andersom.

#6 Betrokkenheid van partners is cruciaal

Vanzelfsprekend is het een goed idee je medewerkers te laten bloggen. Maar ik adviseer in content marketing-trajecten altijd dat ook de partners betrokken zijn bij strategie en executie.

Waarom?

Om de simpele reden dat partners veel meer inzicht hebben in de issues die klanten bewegen. Dat inzicht is noodzakelijk om te komen tot goede, originele ideeën. Ik bedoel: iedereen kan een stukje schrijven over het Hairstyle-arrest, en opschrijven dat de rechter meer ruimte biedt voor een hoge billijke vergoeding.

hairstyle arrest

Maar dat doet iedereen al, toch?

Een ervaren advocaat reikt werkgevers de tools aan om een ontslag van medewerkers met een slechte positie op de arbeidsmarkt op de juiste manier voor te bereiden, zodat ze hoge kosten vermijden. Een ervaren advocaat snapt de zorgen van zijn klanten na dit arrest en laat dat zien in een uniek, behulpzaam blog.

Luidt bovendien niet het oude adagium: geef zelf het goede voorbeeld? Wie discipline en executie nastreeft, neemt zelf het voortouw en laat zien dat het uitbouwen van on line presence prioriteit heeft van de leiding.

#7 Beloon acquisitie-inspanningen

Ik zie nog wel eens medewerkers zuchten onder het werk. Een urennorm halen is behoorlijk buffelen, zeker als je daarnaast nog eens allerlei artikelen moet schrijven.

Waar niets tegenover staat.

Sterker nog, het kan zelfs ten koste gaan van declarabele uren, waardoor je gedwongen bent in de avonduren of het weekend de laptop open te klappen — niet bepaald stimulerend.

Daarom pleit ik al langer voor de introductie van de erkenning van uren die besteed worden aan acquisitie. Blije medewerkers worden productieve medewerkers.

Waar loop jij tegenaan bij executie? Vind je het lastig om onderwerpen te verzinnen? Of vind je het juist moeilijk om eenvoudig te schrijven over complexe onderwerpen?

Begin dan met lezen van mijn bloggids die je hier vindt.

➤ Leer ook schrijvend leuke zaken en interessante klanten aan te trekken. Volg de Workshop Succesvol Juridisch Bloggen & Scoren in Google (4PO). Leer doelgroepgericht schrijven, de juiste zoekwoorden kiezen en ontvang concrete aanbevelingen ter verbetering van je blogs.

Over de auteur

Ik ben oprichter van LegalDutch, een vernieuwend marketingplatform voor advocaten. Met mijn ervaring als journalist (ex-FD) en juridische achtergrond help ik advocaten nieuwe klanten te bereiken met content marketing: effectief geschreven blogs die de doelgroep raken en scoren in Google. Ik geef workshops, breng advocaten in het nieuws en denk mee bij contentcreatie. Email: janhein@legaldutch.nl.