Heb je al Toegang tot Google Analytics van de Kantoorwebsite? Vandaag nog Regelen.

Door Jan-Hein Strop

Advocaten die succesvol zijn met bloggen weten exact welke artikelen goed gelezen worden, en welke niet. Met kennis van het leesgedrag verbeteren ze voortdurend hun blogs.

Hun geheim: toegang tot Google Analytics.

Toch hebben opvallend veel advocaten die ik spreek tijdens mijn blogtrainingen geen Analytics. Meestal krijg ik dan de vraag hoe je daar toegang toe krijgt. Gelukkig is het niet ingewikkeld en met een beetje hulp in een paar minuten geregeld. Hieronder leg ik uit wat je moet doen en laat ik je het allerbelangrijkste onderdeel van Analytics zien om van je blog een succes te maken.

Hoe installeer je Analytics? En hoe krijg je toegang?

Google analytics is een klein beetje code (javascript) dat op iedere pagina van je website geplaatst wordt. Als je een WordPress-website hebt en een beetje handig bent, kun je dat helemaal zelf doen met behulp van deze plugin.

Voor de doe-het-zelvers verwijs ik graag naar dit blog — beter kan ik het niet uitleggen.

Zonder WordPress heb je de hulp nodig van de beheerder van je website. Vraag hem of haar jou als gebruiker toe te voegen. Maar zorg er wel eerst voor dat je een Google-account hebt aangemaakt. Daarmee log je via deze site in op Analytics.

Vervolgens kom je in het dashboard terecht. Aan de linkerkant zie je een menu. Ga naar Gedrag > Site Content > Alle pagina’s

analytics

Hier vind je een overzicht van de meest gelezen artikelen. Standaard staat het ingesteld op de laatste zeven dagen. De tijdsperiode die je wilt analyseren kun je gemakkelijk rechts bovenin aanpassen. Ik kijk meestal naar een maand.

Naast de bezoekersaantallen is het interessant te zien hoe lezers interacteren met je artikelen. Kijk daarvoor naar de “Gemiddelde tijd op pagina” en het “Bouncepercentage”.

Waarom is die gemiddelde tijd belangrijk?

Als je een artikel schrijft van 1000 woorden en de gemiddelde tijd op de pagina is 20 seconden, dan sluit het artikel niet goed aan bij de informatiebehoefte. Lezers komen dan niet voorbij de eerste alinea.

Bij 1000 woorden zou de gemiddelde leestijd minimaal een minuut of twee moeten zijn. Zit de leestijd boven de drie minuten, dan gaat het werkelijk de goede richting op, zoals dit voorbeeld laat zien:


Niet alleen jij, ook Google ziet dat lezers dit artikel waarderen. Dat betekent dat Google dit artikel meestal een betere plek in de zoekmachine geeft dan een dun stukje over hetzelfde onderwerp met slechts 1 minuut leestijd. Heel begrijpelijk: Google wil immers het meest relevante antwoord op de zoekvraag geven.

Weet je wat de gemiddelde leestijd is van een artikel in de top tien van de zoekresultaten?

Dit is precies de reden waarom ik altijd adviseer diepgravende maar toegankelijke artikelen te schrijven — de beste kans op een goede ranking!

Waarom is het bouncepercentage belangrijk?

Voor wie het niet weet: bouncepercentage is het percentage bezoekers dat na het lezen van de pagina direct de site weer verlaat. Dit percentage moet je zo laag mogelijk zien te krijgen, want ook dat is een signaal aan Google dat je website relevant is voor de gebruiker.

Een lage bounce is ook belangrijk voor je conversie (klantcontact) natuurlijk. Idee van een goede kantoorwebsite is dat bezoekers vanuit de content hun weg vinden naar andere pagina’s.

Schrik niet van een bounce van 90% of hoger. Voor blogs is dat redelijk normaal. Maar geef de bezoeker wel de mogelijkheid om iets anders op je website te doen.

  • verwijs door naar gerelateerde content
  • plaats onder je blog een link naar je profiel
  • plaats een link naar de relevante dienstenpagina
  • bied downloads aan
  • etc.

Kijk ook naar acquisitie

Wil je weten waar je verkeer vandaan komt? Kijk dan naar Acquisitie > Alle verkeer > Bron/medium.

Het gros van je verkeer komt uit drie bronnen:

  1. Directe bezoekers
  2. Social Media
  3. Google

Voor je blog zou Google een grote driver van bezoek moeten zijn. Als dat aantal (verhoudingsgewijs) erg laag is, terwijl je wel al veel content hebt gemaakt, dan is het wellicht zaak eens te kijken naar optimalisatie.

Er kan technisch wat aan de hand zijn waardoor je niet goed rankt. Maar waarschijnlijker is het dat je nog geen zoekwoordanalyse hebt gedaan en daarom geen zoekwoorden hebt gebruikt in je blogs.

Hier valt enorme winst te halen! Alles over Search Engine Optimization (SEO) vind je hier.

Succes meten = meer plezier

Uit eigen ervaring weet ik hoeveel genoegdoening  het geeft als het artikel waar je zo hard aan hebt gewerkt succes heeft. Als je dankzij Analytics ziet dat je artikel na lancering honderden views heeft en jarenlang terugkerend bezoek,  werkt dat enorm stimulerend.

Kortom, zorg dat je snel toegang hebt tot Analytics. Kom je er niet uit? We staan klaar je te helpen.

Jan-Hein Strop

Over de auteur

Ik ben oprichter van LegalDutch, een vernieuwend marketingplatform voor advocaten. Met mijn ervaring als journalist (ex-FD) en juridische achtergrond help ik advocaten nieuwe klanten te bereiken met content marketing: effectief geschreven blogs die de doelgroep raken en scoren in Google. Ik geef workshops, breng advocaten in het nieuws en denk mee bij contentcreatie. Email: janhein@legaldutch.nl.