Waarom AMS Advocaten Zo Onwaarschijnlijk Goed Scoort in Google

Door Jan-Hein Strop

Als ik met advocaten spreek over het verbeteren van vindbaarheid in Google, komt vaak hetzelfde kantoor ter sprake.

U kent het waarschijnlijk ook: AMS Advocaten.

Dit kantoor heeft een indrukwekkende hoeveelheid blogs geschreven, die zich via Google aan je opdringen. Zoek maar eens op algemene begrippen als “verjaring” of “wanprestatie”, en hoog in de top tien verschijnen artikelen van AMS.

Een hele prestatie van het kleine AMS. Want je staat niet zomaar zo hoog in Google op zulke veelgezochte woorden. Dat vergt hard zweten boven een toetsenbord, ten koste van declarabele uren. En omarming van de beginselen van search engine optimization (SEO).

Maar dat harde werken – AMS publiceerde in vier jaar ruim 900 blogs – is inmiddels wel beloond met een grote hoeveelheid bezoekers via de zoekmachines. En het mooie is: zelfs als AMS stopt met bloggen verliest het die toppositie niet zomaar. Vanzelfsprekend levert dat nu en op langere termijn een interessante bijdrage aan de omzet van dat kantoor.

Exclusieve Bonus: Download hier het Complete Legal Blog Stappenplan. Laat je praktijk groeien met leuke zaken en interessante klanten in 12 heldere stappen, inclusief onmisbare tools om beter vindbaar in Google te worden.

Vraag is nu: hoe heeft AMS dat voor elkaar gekregen en hoe kun je als advocatenkantoor ook vindbaar worden in Google? En minstens zo belangrijk: hoe kun je met een veel lagere productie effectiever zijn? Niet iedereen heeft immers tijd om iedere week blogs te schrijven.

#1 Kwantiteit telt

Ik zou hier liever zeggen dat alles draait om kwaliteit en dat je er met een paar stukjes per jaar ook komt. Maar dat zou niet eerlijk zijn: dat AMS goed scoort is voor een groot het resultaat van ploeteren. Wie als website autoriteit wil krijgen in de ogen van Google, zal met regelmaat moeten publiceren. In dit opzicht werkt Google net als de “gewone” wereld. Expert ben je nu eenmaal niet zonder het bewijs daarvan te leveren.

Probeer daarom niet alleen ad hoc te schrijven, maar kies voor een werkbaar publicatieritme. Blog bijvoorbeeld eens per maand. Een kantoor met tien advocaten heeft zo na een jaar al 120 blogs on line staan – goed voor duizenden bezoekers per maand als je dat een beetje handig aanpakt.

Een rijk gevuld blog zal meer externe links (links van andere websites naar het eigen blog) krijgen, vanwege de hoge kwantiteit zelf. Hoe meer externe links, hoe meer autoriteit de website krijgt en hoe beter die rankt. Het belang van externe links is weliswaar relatief afgenomen – het algoritme van Google verandert voortdurend – maar een pagina met substantiële inhoud met een paar linkjes spuit nog altijd omhoog in de ranking.

Neem mijn artikel over de geheimhoudingsverklaring.

Die kreeg na verloop van tijd negen links van vier verschillende websites (“brondomeinen”), zoals te zien is in de Search Console van Google:

google search

Resultaat: mijn artikel rankt nu twee op “geheimhoudingsverklaring” wat goed is voor een kleine 500 unieke paginawaargave’s per maand.

screenshot-analyticsgooglecom2016-05-0215-44-23

#2 Eenvoudige navigatie helpt

AMS heeft ooit het advies gekregen om een heldere navigatiestructuur aan te brengen in de website. Dat betekent dat je met een paar stappen altijd naar een pagina kan komen. Ingewikkeld is dat niet: kwestie van wat categorieën aanmaken en als menu aanbieden. Met WordPress – het content management systeem dat AMS,menu LegalDutch en miljoenen anderen gebruiken – is dat kinderlijk eenvoudig.

Naast dit menu met categorieën heeft AMS ervoor gekozen om tags (thematisch verwante begrippen die je koppelt aan artikelen) aan te maken bij ieder artikel, en die tags ook op iedere pagina te gebruiken voor navigatie. Ook dat zit standaard in WordPress. Door die tags consequent op honderden pagina’s te gebruiken, ontwikkelt de website relevantie op die zoekwoorden.

#3 Heel veel interne links

Interne links zijn linkjes naar andere pagina’s van de eigen website. Het is als een web dat je spint in je blog. Helaas ontbreken interne links op de meeste blogs van advocaten, wat schadelijk is voor ranking. AMS doet dat consequent goed, zoals hier te zien:

screenshot-wwwamsadvocatennl2016-05-0216-02-33

Zo maak je het lezers heel gemakkelijk op andere relevante pagina’s te komen. Dat verlaagt de zogeheten bounce rate (percentage bezoekers dat slechts één pagina bezoekt), wat gunstig is voor ranking. Bovendien laat je ermee aan Google zien welke artikelen belangrijk zijn, zoals het artikel over “wanprestatie”, waarnaar tientallen interne links staan verspreid over de website.

Wat in dit verband ook helpt is het navigatiemenu en de tags op iedere pagina: ook dat zijn interne links.

Ook slim: AMS linkt altijd vanaf de homepage naar de meest recente artikelen – een aanbevelenswaardige techniek nu de homepage van een website de meeste autoriteit heeft en je hiermee autoriteit doorgeeft aan de nieuw geplaatste artikelen. Die krijgen zo dus een boost.

Als je niet weet hoe je interne links plaatst, vraag het aan de websitebouwer. Of aan mij.

Exclusieve Bonus: Download hier het Complete Legal Blog Stappenplan. Laat je praktijk groeien met leuke zaken en interessante klanten in 12 heldere stappen, inclusief onmisbare tools om beter vindbaar in Google te worden.

Hoe kan je met minder artikelen meer rendement halen?

Dat het blog van AMS goed rankt, komt niet door superieure kwaliteit. Veel is geschreven naar aanleiding van jurisprudentie, zonder dat de relevantie voor de doelgroep duidelijk gemaakt is.

Bovenaan in Google staan met magere artikelen is leuk voor je naamsbekendheid onder advocaten, maar levert niet genoeg op in verhouding tot de tijdsinvestering.

Wie slim is zoekt het niet alleen in kwantiteit maar bovenal in kwaliteit binnen een niche. Met een thematische aanpak waarmee je diepgravende (intern gelinkte) dossiers over onderwerpen creëert, haal je AMS rechts in.

>> Wil je ook meer klanten aantrekken via Google? Volg dan de Workshop Succesvol Bloggen & Scoren in Google (4PO). Leer doelgroepgericht schrijven, de juiste zoekwoorden kiezen en ontvang concrete aanbevelingen voor verbetering van de website. Mail: janhein@legaldutch.nl.

​Ontvang​ nieuwste legal marketing insights 

​Leer ​net als 500+ andere advocaten ​nieuwe klanten aan te trekken ​door beter te schrijven en jezelf on line te profileren  

Jan-Hein Strop

Over de auteur

Ik ben oprichter van LegalDutch, een vernieuwend marketingplatform voor advocaten. Met mijn ervaring als journalist (ex-FD) en juridische achtergrond help ik advocaten nieuwe klanten te bereiken met content marketing: effectief geschreven blogs die de doelgroep raken en scoren in Google. Ik geef workshops, breng advocaten in het nieuws en denk mee bij contentcreatie. Email: janhein@legaldutch.nl.