Hoe Maak ik Mijn Praktijk Future Proof?

Door Jan-Hein Strop

Er is iets merkwaardigs aan de hand in de advocatuur.

Het gaat de meeste kantoren – klein en groot – voor de wind. Ik zie vacatures, volle agenda’s en vrolijke gezichten. Bovendien zie ik expansie van (middelgrote) kantoren in nieuwe markten. Het aantal advocaten neemt daarom weer toe, net als de omzetgroei.

Maar toch knaagt er wat.

Als ik vraag hoe het gaat met de business, en waarom partners willen investeren in acquisitie, dan krijg ik vaak als antwoord: “Het gaat goed, maar we willen dat het over vijf jaar ook nog goed gaat.” Of onheilspellender: “Bestaan we in de huidige vorm nog wel over tien jaar?”

De overkoepelende vraag luidt dan ook: hoe maak ik mijn praktijk future proof?

Want ook al gaat het goed, er is een sluimerend gevoel dat de markt sinds de Grote Recessie is veranderd en blijft veranderen. Er is een verschuiving gaande die veel advocaten dwingt voor acquisitie voorbij het netwerk te kijken.

Waarom is dat zo?

Een nieuwe generatie groeit op

Klanten zijn in mindere mate trouw aan één adviseur, wat in sterkere mate geldt voor de millennials (geboren tussen 1980 – 2000). Zij zijn gewend diensten eenvoudig te vergelijken, om frictieloos in te kopen met een druk op de knop van hun smartphone. Flexibel en proactief zoeken ze naar oplossingen in een contentrijke omgeving, waarin advertenties steeds minder effectief worden.

De millennials willen een advocaat die aantoonbaar goed is in het opstellen van softwarelicenties of procederen in arbeidsgeschillen, iemand die on line zichtbaar is binnen dat specialisme. Daarbij vertrouwen ze meer op testimonials van hun peer group dan op de reputatie van kantoor X – een reputatie die zij meestal niet eens kennen.

Legal technology versterkt deze omslag.

Monopolie advocaat staat onder druk

Simpele contracten zijn nu al een commodity, waarvoor klanten weinig of niets willen betalen. Toekomstige toepassingen (kunstmatige intelligentie) zullen ook complexere oplossingen bieden op deelgebieden.

Denk aan software die bedrijven helpt met nieuwe privacywetgeving compliant te zijn. Of aan een slimme tool van een service provider die de kansrijkheid van een Europese merkregistratie beoordeelt. Of een dienst om contracten te checken:

Do-it-yourself is een onmiskenbare trend, net als nieuwe toetreders van buiten de advocatuur. Kortom, het monopolie van de advocaat komt onder druk te staan.

Legal Tech is ook een kans

De voorhoede begrijpt deze ontwikkeling en is begonnen met het marketen van oplossingen in plaats van hoofdzakelijk zichzelf; oplossingen die beter aansluiten bij de behoefte van hun doelgroep. Deze groep ziet legal tech niet als een bedreiging, maar als een kans.

Terecht: advocaten die goed kunnen uitleggen wat maatwerk is, zijn iedere euro van hun uurtarief waard. On line goed gepositioneerde specialisten zullen straks als nog waardevoller worden gezien.

Daarom ben ik hiervan overtuigd: een goedgekozen niche is goud waard.

Een niche is overigens niet meer alleen een focus op een rechtsgebied, want daarvoor verandert de wereld te snel. Een kansrijke niche is ook een sector of een opkomend thema als gevolg van technologie. Wie is de eerste cryptocurrency-advocaat van Nederland?

Innoveren vraagt om lef

Zo’n keuze moet je wel durven maken. Innoveren vraagt om lef, ondernemerschap en vanzelfsprekend klantgerichte communicatie. Zo word je herkenbaar binnen je specialisme.

Advocaten in ons netwerk stellen ons vervolgens vaak de vraag: hoe doe je dat dan?

Door marketing te professionaliseren, passend bij je ambitie en budget. En door weloverwogen keuzes te maken. Succesvolle advocaten domineren thema’s die passen bij hun praktijk en leven onder het type klanten waarvoor ze graag werken. Dat begint met een veel beter begrip van je doelgroep dan je concurrenten hebben.

> Dus niet zomaar bloggen omdat iedereen aan het bloggen is.

> Dus niet schrijven over je vak zonder exact te weten voor wie.

> Dus niet denken dat je doelgroep graag leest over de laatste rechtspraak.

> Dus geen nieuwsbrieven meer sturen over zes rechtsgebieden.

> Dus niet één keer een artikel delen op Linkedin, maar distributie serieus nemen.

> Dus marketing niet overlaten aan een partner zonder sectorkennis – legal marketing is een specialisme. Kennis en begrip van juridische issues is essentieel.

LegalDutch – Marketing for Lawyers

Daarom zijn we LegalDutch – Marketing for Lawyers gestart. Met een team van getalenteerde copywriters, legal marketeers, programmeurs en designers maken we je praktijk future proof.

Waar wij in uitblinken:

  • Websites met een onderscheidend design, een heldere propositie en krachtige profielen;
  • Met onze juridische en journalistieke achtergrond maken we (blog)content die nieuwe business binnenbrengt – publicaties die een snaar raken bij de doelgroep en scoren in Google;
  • Optimalisatie van bestaande content voor maximale engagement, wat leidt tot goede posities in Google;
  • In house blogtraining om al schrijvend stressvrij nieuwe klanten aan te trekken;
  • Slimme on line tools voor acquisitie;
  • Campagnes rond juridische thema’s in opkomst;
  • In house inspiratiesessies over innovatie om kansen te ontdekken in een snel veranderend landschap.

Wil je ook future proof worden?

Jan-Hein Strop

Over de auteur

Ik ben oprichter van LegalDutch, een vernieuwend marketingplatform voor advocaten. Met mijn ervaring als journalist (ex-FD) en juridische achtergrond help ik advocaten nieuwe klanten te bereiken met content marketing: effectief geschreven blogs die de doelgroep raken en scoren in Google. Ik geef workshops, breng advocaten in het nieuws en denk mee bij contentcreatie. Email: janhein@legaldutch.nl.