Innovatie in Advocatuur Begint Niet met Technologie!

Door Jan-Hein Strop

Bestaat ons werk nog wel over tien jaar? Moeten we nu investeren in technologie? Dat advocaten zichzelf zulke vragen stellen is terecht. Maar innovatie begint niet met technologie, maar veel dichter bij huis: bij de klant.

Van alle kanten klinken omineuze waarschuwingen: de robot-advocaat komt eraan, al het standaard werk gaat verdwijnen en prijsdruk gaat toenemen. Softwareverkopers rammelen inmiddels aan de poorten met tools die de efficiency sterk moeten verbeteren.

Over legal technology verschijnt rapport na rapport. Zo las ik vorige week Capturing Technological Innovation in Legal Services van de Britse Law Society met een helder overzicht van de ontwikkelingen. Moeten we investeren in legal tech om de boot niet te missen, vragen advocaten zich vervolgens in toenemende mate af.

Begrijp me niet verkeerd.

Ik geloof als oprichter van een legal tech startup heilig in automatisering. En ik geloof ook dat artificial intelligence een grote impact zal hebben op de advocatuur.

Bron van innovatie

Maar de focus op technologie is overtrokken, en ontneemt het zicht op de belangrijkste bron van innovatie. Om innovatief te zijn als advocaat hoef je namelijk geen cent aan software uit te geven. Begin eerst eens aandachtig te luisteren naar de wensen en behoeftes van klanten.

Wie dat doet, ontdekt een zee aan mogelijkheden voor nieuwe producten en diensten, waarmee je je kan onderscheiden van de concurrentie. Gelukkig hadden de Britten – opererend in een veel progressievere markt dan de Nederlandse – dit niet over het hoofd gezien.

Een van de sprankelende voorbeelden in het rapport is het Londense Salachii, een snelgroeiende litigation boutique. De oprichters hebben grote naam voor zichzelf gemaakt door in te spelen op ontwikkelingen rond bitcoin en andere cryptocurrencies. Een van de partners vertelt:

‘Through our network we were asked if we’d be interested in launching a class action in the UK to try and help those who’d been affected by the Mt Gox5 situation. We publicised our involvement across a number of media channels and within a week more than 1000 people contacted us saying they’d been affected. The enquiries came from every corner of the world, even from as far as Vietnam. It was immediately clear to us that a totally new world was coming into being; a world that involved a huge number of people internationally but a world built on a currency no one had ever heard of.’

Vanwege haar publieke betrokkenheid bij de zaak kregen de advocaten snel contact met de bitcoin-community en kregen vragen van media als de Wall Street Journal, BBC en de Financial Times.

Grote kans voor progressieve denkers

Vanzelfsprekend was dit commercieel gezien een grote opportunity:

‘Obviously, given the size and profile of the media who’d asked us to comment, we recognised we could use our specialism to create publicity. However we also saw this was a market that would only grow so we took a conscious decision to specialise in digital currency and gain first mover advantage – particularly given that the majority of other law firms seemed to be totally oblivious to what was going on.’ (Richard Howlett, Founding Partner)

Totally oblivious – lijkt me geen overdreven statement. Advocaten zijn nu eenmaal geen snelle bewegers – het vak is al honderden jaren hetzelfde. Maar daarin schuilt natuurlijk wel een groot voordeel voor de progressieve denkers.

Die snappen dat er meer kansen zijn dan ooit, omdat het recht voortdurend verandert, complexer wordt en de technologische ontwikkeling sneller gaat dan ooit. Bitcoin is maar een voorbeeld dat nieuwe vragen oproept – kansen blijven komen.

Specialiseer!

Het voorbeeld leert eveneens dat specialisatie in de advocatuur doordendert. En dan niet alleen op rechtsgebied of sector. De toekomst is aan kantoren die zich durven te specialiseren op thema’s die relevant zijn voor klanten.

Zo spraken we onlangs met een onderneming op zoek naar een advocaat die alles weet van elektrisch vervoer. Ook wij – met een netwerk van vele honderden advocaten – wisten niet wie we moesten hebben. Wie staat op?

Productinnovatie is natuurlijk niet het enige waarmee advocaten zich kunnen onderscheiden in hun niche. Juridische dienstverlening sneller en beter maken (procesinnovatie) is van even groot belang, mede gezien de toenemende concurrentie van partijen buiten de advocatuur. Hetzelfde geldt voor vernieuwende pricing-modellen, die beter aansluiten bij de behoefte van klanten – ook daar heb je geen programmeur bij nodig.

Kortom, innovatie begint niet met technologie, maar eindigt ermee.

Eerst maar eens luisteren.

Jan-Hein Strop

Over de auteur

Ik ben oprichter van LegalDutch, een vernieuwend marketingplatform voor advocaten. Met mijn ervaring als journalist (ex-FD) en juridische achtergrond help ik advocaten nieuwe klanten te bereiken met content marketing: effectief geschreven blogs die de doelgroep raken en scoren in Google. Ik geef workshops, breng advocaten in het nieuws en denk mee bij contentcreatie. Email: janhein@legaldutch.nl.