Geheim van SEO Voor Advocaten Onthuld: zo Klim je in Google

Door Jan-Hein Strop
seo advocaten

Wie als advocaat zijn website niet geschikt maakt om te scoren in Google, loopt onnodig omzet mis. Wat zijn de grondbeginselen van SEO (Search Engine Optimization) om beter vindbaar te worden?

SEO is voor de advocatuur wat heet een no-brainer. Wie zijn website niet voor Google optimaliseert, berooft zichzelf namelijk van verkeer naar de website en dus van potentiële nieuwe klanten. Laten die klanten steeds intensiever op internet zoeken naar antwoord op juridische vragen en de juiste specialist.

Tijdens workshops die ik geef over effectief bloggen en SEO, leg ik altijd uit dat de rekensom eenvoudig is.

Je kunt natuurlijk voor vijf euro per klik adverteren met Adwords, maar het is schreeuwend duur en ik hoor bovendien vaak dat de kwaliteit van de leads die zo binnenkomen, tegenvalt. Wat je óók kan doen is met een zekere regelmaat bloggen met slim gekozen zoekwoorden.

Wie met één goed geschreven blog per jaar drie nieuwe klanten binnenhaalt, heeft de tijdsinvestering er al ruim uit. En profileert zich structureel als specialist. Staat het blog eenmaal hoog in Google, dan leun je achterover en zie je een gestage stroom bezoekers binnenkomen – jaar in, jaar uit.

En dan nu het geheim: zo moeilijk is het niet.

Exclusieve Bonus: Download hier het Complete Legal Blog Stappenplan. Laat je praktijk groeien met leuke zaken en interessante klanten in 12 heldere stappen

Want Google heeft de laatste jaren zijn algoritme zo aangepast dat nieuwkomers en nichespelers het kunnen winnen van grote gevestigde websites, zo lang zij zich aan basisregel nummer één houden:

SCHRIJF GEWELDIGE CONTENT VOOR DE GEBRUIKER!

Zo zie ik advocatenkantoren met een website zonder veel autoriteit (jong domein, weinig externe links) binnen een niche hun grotere concurrenten verslaan met diepgravende, overzichtelijke artikelen, die voor de doelgroep zijn geschreven. Die artikelen worden lang gelezen en beter gedeeld, wat allemaal meetelt voor ranking. En het verhoogt vanzelfsprekend de kans dat de lezer overtuigt raakt van de deskundigheid van de auteur.

Niemand moet zich dus laten ontmoedigen door de grote hoeveelheid artikelen die er al over een onderwerp bestaan. Met enig doorzettingsvermogen en inachtneming van de basisbeginselen van SEO, kan iedereen bovendrijven.

Neem mijn blog over de aandeelhoudersovereenkomst.

 

Google

 

Die staat bovenaan; niet omdat mijn website al heel lang bestaat of omdat ik het artikel heb dicht geplamuurd met het zoekwoord. Reden dat het scoort is dat ik me aan de beginselen van SEO heb gehouden.

Wat zijn die beginselen?

#1 Maak relevante, unieke content

Ik zei het al, dit is het allerbelangrijkste. Waar SEO vroeger te manipuleren was door keyword spamming, gekochte links en andere trucage, telt nu nog maar één ding: kwaliteit. Schrijf pakkende, boeiende, diepgravende, bijzondere eigen content, die beter is dan alle concurrenten op de gekozen zoekwoorden. En schrijf vooral op lengte. Korte stukjes verliezen in de regel dik van langere artikelen.

#2 Maak je website snel voor SEO

Google houdt niet van trage websites. Zorg daarom voor een site die snel laadt: meer dan twee seconden om een nieuwe pagina te openen, is te lang. Er is geen enkele reden om een tragere site te hebben, nu advocatensites vaak heel eenvoudig zijn. Gebruik in ieder geval geen zware plaatjes op de site, 100 kilobyte per plaatje is meer dan genoeg. Check hier de snelheid van een pagina.

#3 Maak je site geschikt voor indexatie door Google

Google werkt met de Googlebot die websites indexeert, dat wil zeggen toevoegt aan de enorme database die zoekresultaten genereert. Als de spider langskomt op bijvoorbeeld een nieuw blog, probeert die te begrijpen waarover die pagina gaat. Dan is het essentieel om een aantal dingen technisch goed te doen.

Hier moet je op letten:

  • Zoekwoorden in de URL, title, H1 en H2.
    Gebruik de zoekwoorden waarop je gevonden wil worden in de URL, ofwel het pagina-adres: www.advocatenkantoor/zoekwoorden. Ook heel belangrijk is om de zoekwoorden op te nemen in de Title-tag van de pagina (<title>), wat met de meeste content management systemen zoals WordPress wel goed gaat, maar niet altijd. Hetzelfde geldt voor de kop van het artikel (H1) en tussenkoppen (H2). Zorg dat de zoekwoorden ook in de tekst staan, maar overdrijf het niet: keyword spamming werkt averechts.
  • Externe links
    Wees niet bang om in artikelen te verwijzen naar gezaghebbende bronnen, die voor de bezoeker van belang kunnen zijn. Een paar externe links kunnen geen kwaad voor betere ranking.
  • Intern links
    Verbind de artikelen in het blog aan elkaar door interne links te plaatsen. Zo prikkel je de bezoeker langer op de site te blijven en maak je de site beter navigeerbaar voor de bezoeker – eveneens goed voor ranking.
  • Go mobile!
    Zorg dat de website responsive is, dat wil zeggen dat de pagina’s zich aanpassen aan het schermformaat. April dit jaar heeft Google een update uitgevoerd waarbij websites die niet responsive zijn, lager in de mobiele zoekresultaten komen.

#4 Doe altijd zoekwoordanalyse

Advocaten zijn zich niet altijd bewust van het belang van zoekwoordanalyse. Vaak lees ik artikelen met niet al te bekende juridische termen als belangrijkste zoekwoorden in de titel. Probleem daarvan is dat niet-juristen daar niet naar zoeken. Die willen iets weten over “faillissement”, niet over “insolventie”.

Slim kiezen van zoekwoorden ligt aan de basis van succesvolle SEO. Het is dus zaak om je te verdiepen in de woorden die je doelgroep gebruikt en obscure juridische terminologie te vermijden, tenzij je daarop gevonden wil worden.

Belangrijk onderscheid moet je daarbij maken tussen short tail en long tail-zoekwoorden. Bij het eerste gaat het om één zoekwoord met een hoog zoekvolume, bijvoorbeeld “transitievergoeding”. Vaak zijn zulke woorden heel concurrerend en is het om die reden lastig om in de top tien te komen.

Neem daarom dit van me aan.

Verdoe je tijd niet en kies voor de long tail: combinaties van twee of meer meerdere zoekwoorden waarop je kan scoren. Dus niet “transitievergoeding” maar “transitievergoeding kleine werkgever” bijvoorbeeld. Ook al wordt daar minder naar gezocht, het heeft als voordeel dat de zoekopdracht specifieker is en je artikel grotere kans maakt om aan die specifieke informatiebehoefte te voldoen. Dat verhoogt op zijn beurt de kans dat een bezoeker een klant wordt.

Google heeft een heel handige tool om te zien hoe mensen zoeken: Google Suggest. Tik zelf maar eens “transitievergoeding” in het zoekvenster en zie hoe Google er spontaan meer woorden achteraan plakt. Hoe meer woorden, hoe verder de niche in, maar hoe groter de kans dat je op die woorden gevonden wordt.

En wist je dit al van zoekwoorden?

Het is niet meer nodig om je in de tekst helemaal te focussen op de gekozen zoekwoorden. Gebruik gerust ook synoniemen als SEO-techniek want Google herkent ze (dat heet LSI: Latent Semantic Indexing). Zo vergoot je de kans dat je artikel ook gevonden wordt op die synoniemen.

#5 Schrijf regelmatig: kwantiteit helpt

Een goede ranking in Google hangt nauw samen met kwantiteit. Want een website waar regelmatig nieuwe content aan wordt toegevoegd, is waarschijnlijk relevanter voor de gebruiker. Je ontwikkelt door veel te schrijven als domein autoriteit, waardoor je binnen je niche steeds beter scoort.

Exclusieve Bonus: Download hier het Complete Legal Blog Stappenplan. Laat je praktijk groeien met leuke zaken en interessante klanten in 12 heldere stappen

Bovendien neemt met meer blogs rond een thema de kans toe dat de bezoeker vindt wat hij nodig heeft, en overtuigd raakt van de kwaliteit van de advocaat (en kantoor).

#6 Vergaar externe links

Google is groot geworden omdat het in kaart bracht welke sites die meeste links kregen. Hoe meer links, hoe hoger in de zoekresultaten. Nog altijd zijn externe links belangrijk om omhoog te komen, maar de ene link is de andere niet. Een verwijzing van Startpagina.nl is veel minder waard dan een link van Nu.nl.

Linkbuilding is niet eenvoudig en heeft tijd nodig. Maar goede content wordt gelezen en gedeeld, en krijgt zo op een natuurlijke manier externe links. Vestig dus aandacht op artikelen die de moeite waard zijn voor de doelgroep. Gebruik social media en attendeer anderen op dat mooie blog. Na verloop van tijd doet SEO zijn magische werk.

>> Wil je ook beter vindbaar worden in Google? Volg dan de Workshop Succesvol Bloggen & Scoren in Google (4PO). Leer doelgroepgericht schrijven, de juiste zoekwoorden kiezen en krijg concrete aanbevelingen voor verbetering van de website. Mail: janhein@legaldutch.nl.

Jan-Hein Strop

Over de auteur

Ik ben oprichter van LegalDutch, een vernieuwend marketingplatform voor advocaten. Met mijn ervaring als journalist (ex-FD) en juridische achtergrond help ik advocaten nieuwe klanten te bereiken met content marketing: effectief geschreven blogs die de doelgroep raken en scoren in Google. Ik geef workshops, breng advocaten in het nieuws en denk mee bij contentcreatie. Email: janhein@legaldutch.nl.