Wie Vreest het Raketje van Rocket Lawyer?

Door Jan-Hein Strop

Rocket Lawyer is live in Nederland. De Amerikaanse website om contracten te maken, mikt op “miljoenen gebruikers”. Zes redenen waarom dat voorlopig niet gaat lukken. 

“Ze kunnen te paard naar hun werk gaan of per Tesla. De keuze is aan hen.” Dixit Charley Moore, de CEO van Rocket Lawyer, afgelopen zaterdag in het FD over samenwerking met advocaten.

Dat moet hier en daar tot wat gegniffel hebben geleid. Want met de Nederlandse advocatuur gaat het goed. Ik zie een vloot Tesla’s geparkeerd voor kantoor, en niet alleen op de Zuidas.

Hoe prikkelend Moore’s interview ook is, voordat ie “miljoenen gebruikers” heeft – zoals zijn ambitie luidt – is er een lange weg te gaan; een hele lange weg.

Paar redenen dat dit raketje rustig opstijgt:

#1 Nederlanders contracteren niet

De Nederlandse contractcultuur is niet te vergelijken met de Amerikaanse. Als een Amerikaan zijn fiets uitleent, laat ie al handtekeningen zetten. Okay, ik overdrijf nu maar Nederlanders zijn een stuk minder contract minded. En dat komt niet omdat er hier nog geen on line contract generators zijn.

Het heeft te maken met onze cultuur, waarin we samenwerken op basis van vertrouwen. Als er ellende komt – en die komt tot vreugde van advocaten vaak zonder afspraken op papier – hebben we zoals bekend de redelijkheid en billijkheid om de inhoud van het contract te bepalen.

Dat wil niet zeggen dat er geen latente markt is die aangeboord kan worden met technologie en slimme marketing – die is er zeker. Maar een cultuur verander je niet zomaar, dat heeft tijd nodig. Bovendien: de redelijkheid en billijkheid blijft.

#2 Concurrentie is groot

Toen Rocket Lawyer startte in de VS in 2008 was on line contract generation nog iets nieuws. Dat is al lang niet meer zo: in Nederland zijn tal van lokale concurrenten zoals LegalDutch die bijvoorbeeld een tool voor geheimhoudingsverklaringen aanbiedt, fixed fee adviesproducten en een netwerk van ruim 150 advocaten.

 

Of denk aan Legalloyd, Firm24 en Ligo die allen in een slag zijn verwikkeld om het MKB met gelijksoortige tools.

Vergeet ook de marktmacht van rechtsbijstandverzekeraars niet. Nergens ter wereld zijn zoveel mensen verzekerd voor rechtsbijstand als hier: zo ongeveer de helft van alle huishoudens (!). Wie een juridisch probleem heeft klopt dáár aan.

#3 Geen technologische voorsprong

Onze technologie kan zich meten met die van de Amerikanen. Met een formulier vragen stellen en de antwoorden vervolgens in een template zetten, is ook niet bepaald rocket science (;-)). Een digitale handtekening is een plugin die iedereen in een handomdraai installeert, daar win je de oorlog niet mee.

Vernieuwende legal technology zijn bijvoorbeeld AI-toepassingen die de analyse van grote hoeveelheden data mogelijk maken, zoals nu gebruikt in due diligence en litigation.

#4 Weinig schaalvoordeel

Voor de Nederlandse markt heb je Nederlandse contracten, personeel, advocaten en marketing nodig. Al deze essentiële zaken laten zich niet schalen, alleen de technologie zelf. Ik zie in dit opzicht dus nauwelijks een concurrentievoordeel voor Rocket Lawyer.

#5 Advocaten zitten niet stil

Veel advocaten geven tegenwoordig ook gratis contracten weg – ten behoeve van marketing en klantenbinding. Zij snappen prima dat je niet langer geld kan vragen voor een standaard template. Liever adviseren ze over maatwerk, waar hun uurtarief ook voor bedoeld is. Mij lijkt het een kwestie van tijd voordat (grote en middelgrote) advocatenkantoren deze automatiseringsslag zelf maken.

#6 Het Absurde Provisieverbod

Rocket Lawyer verwijst zaken naar advocaten op voorwaarde dat die advocaten dat werk voor een sterk verlaagd tarief doen. Op zich een goed idee – uurtarieven zijn immers vaak te hoog –  maar lastig om geld aan te verdienen. We hebben in Nederland namelijk te maken met een Orde van Advocaten die er alles aan doet om innovatie in de kiem te smoren. Door strenge handhaving van het zogeheten provisieverbod mogen advocaten niet betalen aan derden voor werk dat ze aangeleverd krijgen. Good luck with that!

Kortom, een groot deel van de markt afsnoepen zie ik niet snel gebeuren, alhoewel mijn critici dat kunnen afdoen als wishful thinking.

Een raket is het nog niet.

Jan-Hein Strop

Over de auteur

Ik ben oprichter van LegalDutch, een vernieuwend marketingplatform voor advocaten. Met mijn ervaring als journalist (ex-FD) en juridische achtergrond help ik advocaten nieuwe klanten te bereiken met content marketing: effectief geschreven blogs die de doelgroep raken en scoren in Google. Ik geef workshops, breng advocaten in het nieuws en denk mee bij contentcreatie. Email: janhein@legaldutch.nl.